Disse smukke unge mennesker
Da jeg var yngre, forbandt jeg skolejubilæer med billedet af
tykke mænd i dobbeltradede doucefarvede blazere, guldnåle og begrænset
hårpragt, der mødtes med runde kvinder i ternede spadseredragter og lidt for
meget – og lidt for rød - læbestift. De talte om gamle dage, mens de drak sur,
lunken hvidvin, lo af de samme forslidte anekdoter om lektor Blomme og
overlærer Madsen, mens de blev enige om, at ungdommen nu ikke længere var, hvad
den havde været.
Skolejubilarer var i mine unge øjne fortabte mennesker med
det ene ben i graven og det andet på nostalgiens nedtrampede sti.
Jeg har siden fundet ud af, at der er lidt flere nuancer i
det billede.
Jeg har nu fire gange mødtes med de unge mennesker, jeg
brugte et lille år sammen med fra august 1986 til juni 1987 på Mellerup Fri- og
Efterskole ved Randers. Vi har ganske vist også udvekslet anekdoter om Peer,
Arne, Preben og de andre 80’er-udgaver af Lektor Blomme og overlærer Madsen, ligesom ungdommen bestemt ikke længere er, hvad den var engang - men jeg har nu aldrig gået i dobbeltradet, doucefarvet blazer. Den deprimerende
tomhed, jeg forbandt med skolejubilæer, er også udeblevet.
Faktisk har sammenkomsterne været en tiltagende livsbekræftende
markering af et helt særligt fællesskab. Den seneste sammenkomst var så
bevægende en oplevelse, at jeg bar på en meget nærværende lykkefølelse lang tid
efter.
Jeg har funderet en del over, hvorfor det er sådan. For det
er bestemt ikke særlig indlysende.
Min bror, guitaristen
Mit år på Mellerup var på ingen måder en succes, hvis man
betragter det i et rationelt objektiv. Historien var, at min storebror havde
gået to år på skolen nogle år forinden. Det havde været en stor succes. Han var
en ferm guitarist, og han havde to gode år på skolens musiklinje. Samspil,
koncerter og jam på værelset. Gode venner og kammeratskaber. Han var så god en
guitarist, at de stadig talte om ham, da jeg begyndte i 1986. Det var jeg ret
stolt af.
Men jeg spillede ikke noget instrument. Mine forældre havde
ganske vist bekostet undervisning i såvel blokfløjte som harmonika og elorgel
igennem tiderne – men ikke noget ”rigtigt” instrument. Ikke noget, der kunne
tage kegler på en skole som Mellerup. Det er ikke så nemt at jamme Toto med en
blokfløjte – og mine evner til at spille ”Muss i denn” på elorgel i marchtakt med
fodvekselbas gjorde mig ikke just i stand til at vræle en keyboardsolo ud.
Min bror gik på skolen i niende og tiende. Jeg gik der i
ottende. Mine forældre mente, at jeg blev mobbet i folkeskolen, og at jeg
derfor burde på efterskole så hurtigt som muligt. Jeg tror nu ikke, jeg var en
klap bedre eller mere udsat end de fleste af mine klassekammerater, men mine
forældre mente, jeg burde starte på en frisk. De ville mig det godt.
Der var ikke plads på musiklinjen, så jeg fik plads på
værkstedslinjen. For idrætslinjen var dog for langt væk for den lille dreng med
spaghettiarmene, der var blevet opdraget med, at idræt og boldspil mestendels
var for idioter. Værkstedsfagene var imidlertid omtrent ligeså langt væk for
drengen med spaghettiarmene, der end ikke magtede at lave en vinkelret
bordskåner i Folkeskolens sløjdtimer.
Musikerne med fællesskabet
Men jeg kom dog med i skolens rytmiske kor. Selvom
kortimerne kunne være lange og trættende, var det ret fedt at få kortrøjen og
synge sammen med de store drenge. Dem med instrumenterne. Musikerne.
Jo, jeg så op til dem, og jeg ville så pokkers gerne være
med i deres fællesskab. Men det var ikke så let, når man er 14, ikke spiller
noget instrument og ikke har fået kønshår endnu. De fleste af drengene var virkelig
søde, og jeg var på mange måder en reserve-lillebror, der skulle have lidt
omsorg, når jeg altså ikke var pisse irriterende.
Jeg sneg mig med i fællesskabet, hvor det lod sig gøre. Hang
ud i øvelokalerne, når de jammede. Fulgtes med dem, når de skulle til Brugsen
eller købmand efter congobajer, cigaretter og slik. Min far havde været
musikanmelder i en del år, så jeg kom fra et hjem med en imposant pladesamling.
Det var nemt at finde nogle skiver, min far aldrig hørte, der faldt i de store
drenges smag. Sådan nogle skiver med Thin Lizzy og Deep Purple smuglet med op
til skolen efter hjemmeweekend gav nogle gode point. Jeg fandt også noget
Gasolin’-merchandise og en skive med Franz Beckerlee til skolens rareste gut,
fordi han var en stor Gasolin’-fan.
Men uanset hvor meget det lykkedes mig at komme med i fællesskabet,
var der en evolutionær begrænsning: Jeg var ikke rigtig begyndt at interessere
mig for pigerne endnu. Og hvis der var noget, der optog de store drenge, var
det netop pigerne. Når drengene var på besøg på pigegangen eller havde
tøsebesøg, kedede jeg mig gevaldigt.
Ballademageren
Kedsomhed og en trang til at blive set og gøre sig gældende er
en dårlig cocktail, så jeg lavede en del ballade. Jeg var uden tvivl sindssygt
provokerende overfor visse lærere. De store drenge på naboværelset satte engang
en mikrofon op på mit værelse, fordi de vidste, at der snart kunne komme noget
godt i kassen. Jeg havde provokeret min idrætslærer og efterfølgende ignoreret
den sanktion, han havde idømt mig. Jeg lå på min seng med en følelse, jeg kun
har oplevet få gange siden. Følelsen af en konflikt, der er optrappet til der,
hvor jeg ikke kan vende om. Hvor jeg ved, at det teoretisk er muligt at redde
den, hvis jeg bukker, skraber og undskylder – men stoltheden bremser mig. Jeg
kan ikke, selvom jeg samtidig er hunderæd for konsekvenserne. Rationalet kæmper
mod følelserne og sidstnævnte vinder næsten altid.
De fik noget i kassen. Den lavstammede idrætslærer tog fat i
kraven på mig og hev mig op, mens han brølede eder og forbandelser i hovedet på
mig, da jeg havde gjort ham tilpas magtesløs. Jeg vandt.
Den slags bliver ikke ved med at gå, og skolen havde da
heller ikke nogen interesse i at beholde mig på niende klassetrin. Jeg måtte
finde en anden efterskole.
Så jeg kom ikke derfra med en masse nære venskaber. Jeg var
end ikke med til den afsluttende store-tude-dag, da jeg tog hjem nogle uger
forinden. Listede stille ud af bagdøren uden at nogen rigtig bemærkede det.
Men jeg tog hjem som et forandret og lidt større barn. Jeg
skal ikke påstå, at Mellerup gjorde mig til en klog, ung mand, for min
trodsighed magtede skam også at få mig smidt hjem fra det efterfølgende års
efterskoleophold. Men Mellerup lærte mig meget. Det var mit første år hjemmefra
et hjem, hvor rulleskøjteleg eller cykling på offentlig vej blev betragtet som
alt for risikobetonede sysler. Min biologiske mor døde, da jeg var knap tre, så
min far havde måske udviklet en lidt større angst for at miste sine børn end de
fleste andre fædre i fyrrene. Jeg fik en skideballe, da jeg som 11-årig cyklede
over til Brugsen, hvor mine forældre var i færd med at handle. Jeg ville vel bare
vise, at jeg godt kunne.
På Mellerup kunne jeg cykle på landevejen i skomagerdrenge,
så bukserne klistrede og skoene sejlede. Mine reservebrødre hjalp mig over
bakkerne, da vi skulle tilbage fra udflugt til Hadsund.
På Mellerup havde jeg fået muligheden for at høre stilheden
i mig selv. Jeg havde leget med hver en afkrog af følelsesregisteret. Vrede,
glæde, sorg, skam, fornægtelse, melankoli. Følelser kan være helt utrolig
stærke, når man er 14.
Jeg var stolt af at gå på Mellerup. Stolt af at synge i
koret, når vi optrådte i foyeren til Musikhuset i Aarhus eller for folkeskoleelever
i Gundsømagle. Det var store sager.
Tilbage i togkupeen
Da jeg tog til sammenkomst med de store drenge og piger fra
Mellerup denne gang, var det med en påtrængende følelse af kontinuitet. Jeg
erindrede en togtur hjem på weekend i en af 80’ernes seksmandskupéer, hvor jeg
havde købt musikmagasinet MM og sad og slog højre tommelfinger rytmisk ned i
armlænet i håbet om, at en af de andre passagerer i det intime rum straks ville
se, tro og interessere sig for, at jeg nok spillede funkbas – og var god til
det. Jeg kom jo fra Mellerup. MM eksisterer ikke mere, og jeg er holdt op med
at foregive for en del år siden. Men da jeg sad i toget på vej mod sammenkomst
på Sjælland, fandt jeg Pink Floyds ”Wish You Were Here” på Spotify, fordi det
album klinger så smukt af den tid. Jeg havde glemt, hvor bevægende voldsom
Richard Wrights Moogsolo på ”Welcome To The Machine” er. Jeg greb mig selv i at
tænke, at min sidemand i toget godt måtte se eller ane, hvad jeg hørte - og
tænke, at jeg havde en god smag. En musikers smag. At jeg nok havde en baggrund
eller en beskæftigelse, der kunne forklare denne musikalske indsigt. Måske ville
vedkommende slutte, at jeg nok spillede et instrument. Måske funkbas?
Hvorfor vender jeg hele tiden tilbage til Mellerup? Jeg er
43 i dag. Det er lang tid siden, jeg var 14, og det var ikke just nogen
glansperiode for mig. Jeg udviklede mig langt mere i gymnasiet. Det var vist
der, jeg blev en lidt klogere, ung mand. Selvom trangen til at være i
opposition også gav mig problemer i de år – og stadig giver mig problemer den
dag i dag.
Jeg har ikke nogen nære venskaber fra Mellerup. I hvert fald
ikke den type venskaber, man lige dumper ind hos, når man er i nabolaget. Men
der er en masse mennesker, jeg holder rigtig meget af. Mennesker, jeg heldigvis
kan følge på Facebook, hvor vi kan dumpe lidt ind hos hinanden. Trods alt.
Hvad kommer følelsen af?
Så hvad er det egentlig, der får mig til at glæde mig til
næste sammenkomst, der formentlig finder sted i 2017? Hvad er det, der giver
denne lykkefølelse i brystet, når jeg er sammen med dem? Er det bare nostalgi?
Nej, det kan det ikke være, for jeg længes ikke tilbage til den tid. Der er jo
sket så meget fantastisk for mig sidenhen. Bevares, hvis Michael J. Fox kom
forbi i sin DeLorean og tilbød mig et hurtigt deja vu, ville jeg takke ja. Men
jeg kunne ikke tænke mig at være 14 igen.
Så hvad er det?
Jeg tror, det er lyset i deres øjne, der bevæger mig. Vi var
hinandens vidner dengang i et år, der var skelsættende for os alle. Jeg så dem
i deres ungdoms vår - hvis jeg må udtrykke mig lidt romantisk og opstyltet. Selvom de
virkede ekstremt cool og selvsikre på mig dengang, bevidnede jeg deres første usikre
skridt ud i selvstændighed. Og de bevidnede mine. Bambier på glatis. Den tid,
hvor man pludselig ikke bare kunne rende hjem og gemme sig men måtte tage
konsekvensen af sine handlinger. Den tid, hvor man for alvor lærte, hvad kammeratskab
er for en størrelse.
Når jeg ser dem i dag, kan jeg høre, at der en måde at tale,
gestikulere og bevæge sig på, der ikke har ændret sig de sidste 29 år. Humoren
er også den samme. De er på alle måder yderst genkendelige, når man lige har
vænnet sig til de ydre forandringer, alderen trods alt giver.
Men øjnene. Lyset i deres øjne er det samme. Der er en
kerne, der ikke har ændret sig, uanset hvad livet i mellemtiden har budt dem af
glæder og fortrædeligheder. Disse smukke unge mennesker.
Det er dæleme livsbekræftende at være en del af. Det er i
den følelse, at fællesskabet opstår. Når der jammes eller synges kor som
dengang. Når vi sammen genopliver anekdoterne og taler om, hvordan det er gået os
sidenhen. De er mine sjælebrødre og sjælesøstre.
Jeg glæder mig til 2017. Med eller uden dobbeltradet
doucefarvet blazer.
Kommentarer
Send en kommentar