En ny musikoplevelse
Martin Høybye tilføjer nye dimensioner til musikken med sin
musikroman, ”For Alt i Verden”, og det medfølgende album, ”For The World”.
I gamle dage, i 1900-tallet, kom musikken altid i elegant
indpakning. Uanset om det var vinylskiver eller de mere nymodens cd’er, var der
som oftest tekster og covernoter med. Afsenderen kunne lade sin musik ledsage
af teksterne og måske enkelte bemærkninger til de enkelte sange.
I dag er nærmest al musik tilgængelig hvor som helst og når
som helst. Men den er ikke nødvendigvis tilsvarende tilgængelig på det mentale
plan. Tværtom. Musik er blevet til farvet tapet af den gratis slags. Den kan
være der hele tiden: I stuen, køkkenet, bilen, på cyklen – men det er langtfra
sikkert, at vi egentlig bider mærke i, hvad vi lytter til, ud over et fængende
riff eller et genkendeligt omkvæd.
Det har måske ikke den store betydning, hvis man lever af at
lave refrænpop. Men det er ærgerligt, hvis man er en sangskriver, der gerne vil
fortælle noget med sine sange. For hvad nytter det at fortælle, hvis ingen
rigtig lytter?
Thøger i Stalling
Det er måske den problematik, der har fået journalist og
singersongwriter Martin Høybye til at tænke i nye formater. For naturligvis kan
man stædigt holde fast i cd-formatet eller lave vinylskiver til
feinschmeckerne, så der er plads til at præsentere tekster og koncept på
ordentlig vis – men det er op ad bakke at distribuere og sælge formaterne til
et publikum, der efterhånden er vænnet til, at musik er sådan noget, der ikke
fylder noget og som kan fanges i luften ganske gratis.
Martin Høybye har i stedet valgt at skabe en fortælling i
bogform og lade sangene udspringe herfra. Fortælleteknisk er det et spændende
format, fordi en virkelig fin roman og et virkelig fint album tilsammen bliver
noget, der er mere end fint. I forening giver det nye dimensioner til såvel
roman som sange.
I romanen lærer man Thøger at kende gennem hans udvikling
fra dreng til ung mand. Fortællingen foregår i årene fra 1978 til 1990’erne. Det
er en tid, hvor kernefamilien er i opløsning, og man følger Thøger fra det
trygge liv i barndomsbyen Stalling, gennem det rodløse liv på et
socialpædagogisk opholdssted og frem til bestræbelserne på at finde en
identitet og en mening med livet med sangskrivningen som troværdigt vidnesbyrd.
Stalling er en fiktiv by, der dog minder en del om Brædstrup
eller andre småbyer i provinsen. Thøger er begejstret for elektronik og læren
om elektricitet – forfatteren beskriver utrolig fint, hvad der driver
sangskrivere og andre kunstnere:
”Han var en
transformer, hvor hjernen var den ene spole og hjertet den anden. Magnetfeltet
mellem de to kobberomviklede spoler inducerede og dannede den vekselstrøm, han
kørte på.
Og det var et virvar
af viklinger, der udgjorde den, han var. Hændelser og personer, der
tilfældigvis faldt sammen. Han var summen af det hele. Og selvom Stalling var
en lille by, og tiderne var forholdsvis ukomplicerede med kun én
fjernsynskanal, forudsigelige omgivelser og en mode, der foreskrev, at man
kunne arve et stykke tøj gennem generationer, indtil det tog sig af dage ved at
falde fra hinanden, så var der alligevel mange ender, der fandt hinanden og
dannede en helhed. Der var noget tilfældigt og uorganiseret over hele
projektet. Men det var ham.”
Forfatterens egen tid
Det er en udviklingsroman – eller en generationsroman om man
vil. Martin Høybye har valgt at lade historien foregå i en tid, han kender
særdeles godt. Martin er årgang 1972, så der er masser i Thøgers historie, der
kan være hentet ud af Martins egen opvækst – eller de skæbner, han har mødt på
sin vej. Det er et fint valg, for historien er almengyldig og bør også kunne
fange nutidens unge. Kampen for at finde en plads i verden og en identitet er
tidløs og har optaget ungdommen siden ungdomskulturens indtog i slutningen af 1950’erne.
Nutidens unge gennemskuer hurtigt, hvis en gammel mand fra forrige århundrede
forsøger at beskrive deres samtid gennem deres optik. Det går slet ikke. Så er
det meget bedre, at forfatteren tager udgangspunkt i sin egen ungdomstid og
sine egne erfaringer.
Undervejs i fortællingen stifter man bekendtskab med Thøgers
udvikling som sangskriver. Den første, tabte kærlighed bliver til sangen ”Life
Asleep”, et besøg hos mormor, hvor morfarens stol står tom, bliver til ”Empty
Chair” og kærestens tiltagende tomhed i røret fra Portugal bliver til ”Epitaph
for Trust”. Man får hele fortællingen, hele historien, der fører frem til
tilblivelsen af de sange. Så når man hører sangene igen, hører man mere end
selve sangene – man fornemmer hele fortællingen igen, når Thøger – undskyld
Martin Høybye – synger ordene.
Hvem er fortælleren?
Det er det, der gør formatet så umådelig interessant – når
det samtidig er så fint udført. Romanen får en musikalsk dimension, og albummet
får et ekstra fortælleteknisk lag. Man får lyst til at høre sangene, når man
læser, og man får lyst til at genlæse bogen, når man hører sangene.
Det er spændende, fordi det også piller ved hele
jeg-identiteten i sangene. Normalt vil man instinktivt opfatte jeg’et i en sang
som sangskriverens eget jeg, selvom sangskrivere naturligvis har samme
kunstneriske frihed som forfattere. Men hvor forfattere sjældent læser deres
egne værker højt for læseren, er det noget anden præmis, singersongwritere i
professionsbetegnelsens natur er underlagt.
Her er det jo på sæt og vis Thøgers jeg, vi hører, selvom
Martin Høybye ikke har taget det sidste skridt og udsendt pladen i Thøgers
navn. Hvor meget Thøger der så er i Martin Høybye, må læseren og lytteren selv
afgøre, men der er under alle omstændigheder tale om tolv fine sange, der
stilmæssigt minder lidt om Ron Sexsmith og Ryan Adams.
It’s not hard to laugh
When you’re the only one
It’s not hard to shine
When you’re walking in the sun
But sometimes it’s not easy
You just want to close your eyes
And pray your soul, soul to keep
Pray your soul to keep
Cause you’re in way to deep, way to deep
Living Life Asleep.
Martin Høybye:
For Alt i Verden, roman - kan bestilles i boghandler og på hjemmesiden foraltiverden.dk. (kr. 239,- som bog og kr. 100,- som E-bog)
For The World, album - kan høres gratis på flere streamingtjenester, herunder Spotify og Soundcloud - eller hentes på iTunes.
Kommentarer
Send en kommentar