Uge 39: BengtssonSydow - Vilde Brødre
En film om Nielsen og Claussen
BengtssonSydows ”Vilde Brødre” er en eksperimentel og billeddannende påmindelse om storheden i Carl Nielsens og Sophus Claussens værker. Helt uden hverken symfonier eller Ekbatana.
De fødtes det samme år. De var venner. Vilde brødre. De døde
det samme år. Det er egentlig indlysende at lave en fælles, musikalsk hyldest
til dem, skønt den ene var digter, den anden komponist – og skønt de aldrig
lavede et fælles værk.
Digteren Sophus Claussen og komponisten Carl Nielsen har
fået en fælles hyldest i BengtssonSydows album ”Vilde Brødre”. Det er 47
minutters spillefilm, hvis man lukker øjnene og lytter efter.
BengtssonSydow består af skuespilleren Ulle Bjørn Bengtsson
og lydkunstneren Hans Sydow. Duoen har tidligere lavet soundscapes og musik til
H.C. Andersens, Tom Kristensens og Ludvig Holbergs digte og tekster på
produktionerne ”Rime-Djævelen”, ”Glimtvis” og ”Holberg – til tiden”.
På ”Vilde Brødre” skaber de to et landskab af lyd omkring
Sophus Claussens komplekse digtning og Carl Nielsens velkendte kompositioner.
Lydeffekter og reallydsoptagelser får den indre film til at tone frem, og der
leges effektivt med forskellige genrer. Som de selv definerer det i det
medfølgende materiale: ”Det er elektro. Det er rock. Det er røvballe. Det er
folk. Det er dansk sangskat. Det er lyrik. Det er nationalklenodier. Det er
chillet. Det er højspændt.”
Salmen ”Den store mester kommer ”, som Carl Nielsen har
komponeret, bliver til en effektfuld rockballade. Claussens ”December 1923”
bliver til en god popsang med noget på hjerte:
Jeg har fra
ånders ånd formglæden i min hånd.
Jeg har fra
sjæles sjæl, dog min akilleshæl.
Jeg har fra
livets liv, en ømhed: Elsk og giv.
Og endnu
sker mig mangt, hvor jeg kan drømme langt.
Sophus
Claussens tekstunivers er ikke for nybegyndere. I modsætning til Carl Nielsen
var Claussen ikke folkelig i sin samtid – i øvrigt til hans egen store
frustration. Men BengtssonSydow magter at gøre det komplekse materiale mere
spiseligt. Tag bare ”Buddha”, der indledes med en dragende kanon, hvorefter
Ulle Bjørn Bengtssons kraftfulde, indignerede vokal rabler den ordrige tekst
af, så man kan mærke den dybt inde, før man overhovedet magter at forstå
ordenes betydning og sammenhæng. ”Buddha, min gud” er et mantra, der serveres
som effektfuldt riff.
BengtssonSyddows
fortolkninger af det mere kendte materiale er både spøgefuldt og analytisk
udtænkt. F.eks. kunne en gennemtygget sag som ”Jens Vejmand” være et kedeligt
bekendtskab, hvis ikke det var fordi, at de i selve fortolkningen peger i
retning af, hvor gennemtygget den var allerede i komponistens levetid. Vi får
melodistumper fra en lirekasse på Rådhuspladsen, og Ulle Bjørn Bengtsson
fremfører teksten i en blanding af punk og protestsang. Ordene får ny kraft, og
det bliver til en lille dokumentarfilm for det indre øje med den folkekære Carl
Nielsen, der vandrer rundt i København på skuldrene af den nedslidte Jens
Vejmand.
Den ellers
så glade ”Nu er dagen fuld af sang” får under titlen ”Nu er Skagen fuld af
sang” et ordentligt stænk melankoli med lavere tempo og en vokal, der stedvis genlyder
af ren desperation. Carl Nielsen lå i skilsmisseforhandlinger, da han skrev
melodien til Jeppe Aakjærs velkendte ord:
Plukke,
plukke dugget strå,
plukke,
plukke siv ved å,
plukke,
plukke blomster.
Her må jeg
igen tage hatten af for de lydlandskaber, BengtssonSydow har skabt. Man hører
en tøffende bil, der kører fra kryds til kryds, mens en nyhedsoplæser i radioen
læser et nyhedstelegram om Carl Nielsens erhvervelse af et sommerhus i Skagen i
1918. Og helt automatisk triller jeg selv forbi Drachmanns hus og drejer op ad
Sankt Laurentii Vej for mit indre blik. Det er yderst stemningsfuldt, og det
giver pludselig fint mening at gøre den ellers kåde forårssang til en
Skagen-blues.
Det er
sjældent at stå med en hyldest til Sophus Claussen uden at finde Ekbatana på
tracklisten. Dette mesterværk, som er fast pensum i de fleste gymnasieklasser,
har BengtssonSydow forbigået. Men det er fint, for den mangler jo ikke.
”Buddha” er et langt mere overset digt, der er omtrent ligeså sprudlende. Det
kunne tyde på, at BengtssonSydow har angrebet materialet uden forstillende
tanker om, hvordan sande litterater bør opfatte og arbejde med Claussens værk.
De har uimponerede fundet det, de kunne lide, og det, der gav sammenhæng i
forhold til Carl Nielsen. Derfor er der
heller ingen rød sol, lærkerede eller tåge, der letter.
Vilde Brødre
er en lille film, man kan forsvinde ind i, hvis man giver sig tid. En lille
film om to samtidige genier, der begge efterlod et værk af ekstrem betydning.
Det er godt, at BengtssonSydow har turdet kaste sig over det med en vis
frygtløshed. Fortolkninger af sådanne klenodier kan let blive en lidt for
højstemt og prætentiøs affære. I BengtssonSydows fortolkninger bliver det frem
for alt en kærkommen påmindelse om storheden i både Carl Nielsens og Sophus
Claussens værker.
BengtssonSydow:
Vilde Brødre, Lille Masse & Resonance.dk, LMRS1701
Udgivet med
støtte fra Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens fond, Statens Kunstfond og
KODA.
Kan
smuglyttes på Spotify.
Kommentarer
Send en kommentar