Fuglene synger aldrig falsk
CS Nielsens ”Pilgrims” er som en god bog med nye indsigter. De 11 sange kræver noget af lytteren, men indsatsen kommer tifold igen.
Visse udgivelser ligger længere end andre, når jeg skal tage
mig sammen til at skrive om dem. Min langsommelighed er ikke udtryk for en
modvilje mod værket; snarere en ærefrygt. Jeg holder meget af CS Nielsens
sange, men de minder mig også om, hvor lidt jeg ved, og alle de bøger, jeg
burde have læst. De gør mig opmærksom på min eksistentielle dovenskab, og den
slags er jo aldrig rart. ”Pilgrims” lå et stykke tid, før jeg havde
tilstrækkeligt med ro i hovedet til at tage den ind uden medfølgende fortrydelse
og skam. Jeg havde på forhånd hørt ”Judges 19”, der står som en bautasten på en
stormomsust mark og bekræftede al min frygt: Med udgangspunkt i Det Gamle
Testamente og med referencer til både Dante, Capote, Buddy Bolden og legenden
om Frankie, Johnny og Nellie Bly kredser sangen om begær, grådighed og ofring
af uskyld. CS Nielsen lyder som en præst, der undervejs brøler, ”Sognebarn, læs
dog en bog!”, i mit øre, mens han med en særegen ømhed synger om at skære en
hærget kvindekrop op i 12 stykker og fordele dem over hele Israel. Det er
stærke sager, og hvis resten af pladen var lige så voldsom, sort og litterær, ville
en retfærdig anmeldelse af albummet kræve mere nærvær og koncentration, end jeg
almindeligvis kan fremmane.
Sange, der passer til tiden
Den voldsomme og sorte åbning tjener dog mest til at fange
lytterens opmærksomhed. Lige efter majestætiske ”Judges 19” fortsætter albummet
med den mere jordnære blues ”Every day I aim (but most days I miss)” – om den
evige kamp for at gøre det rette, og den nærmest konstante fortrydelse, der
ligger på lur.
Der er flere sange, som rammer lige ind i hjertet på en
midaldrende familiefar i corona-lockdown som undertegnede. ”Beginning of
sorrows” begynder med en eftertrykkelig, akustisk guitar, der minder mig om
Cash i Rick Rubins iscenesættelse. Sangen handler om vigtigheden af at holde
sammen på familien, stå sammen med sin elskede i tider som den aktuelle: ”The
road is muddy the future uncertain/So let’s say our prayers and keep the powder
dry”. Det kan kræve sit at holde krudtet tørt i de mørke tider. Det er også helt
i orden at lade sortsynet overtage ind imellem, bare man ikke glemmer
selvironien og husker, at fremad altid er den eneste retning i livet: ”There’s
lips to kiss and tears to dry/Songs to sing and mountains to move/Better get
behind the mule/Keep your hand upon the plow/And never worry ‘bout nothin’/‘Cause
nothin’s ever gonna be all right no how” – som CS Nielsen synger i den finurlige
Doc Watson- og Hank Williams-inspirerede ”All right no how”. Parforholdet i
krisetider kommer under behandling i valsen ”Holy ghost building”, der i
billeder og følelser minder mig om Niels Hausgaards mesterlige ”Fallit”. Et
klem og et kys kan betyde alverden, når ordene er svære at få frem.
Fra Tom Waits til Byrds
Musikalsk er der god variation igennem de 11 sange, og der
er leget med produktion og stilarter, uden at det ender i rod. ”Judges 19” er
produktionsmæssigt i den tunge ende, og udtrykket minder mig ligeligt om Daniel
Lanois og Kim Hyttels produktion af CS Nielsen forrige plade, Jericho Road. ”Sinner
man”, der uvægerligt får mig til at tænke på den unævnelige, tidligere mand i Det Hvide Hus, er ren Tom Waits – komplet med skævt klokkespil. Den opløftende, sangbare ”Camel, lion,
child” får mig til at tænke på George Harrison eller Byrds, og en del af de
øvrige sange kunne være iscenesat af Rick Rubin til Johnny Cash.
Teksterne er søgende, indsigtsfulde, komplekse og
følelsesmættede. Hvordan ville CS Nielsen mon klare sig, hvis han skrev sange til
stjernerne i Nashville? Jeg ved godt, at sangskriverne over there er
mange, og at de mere polerede sider af Nashville ville have svært ved at
håndtere en stovt samsings livssyn med indlagt ironi (tag f.eks. bare den nærmest
glade lejrbålssang om menneskets tabubelagte dødelighed, ”Fool”), men der er
sange på ”Pilgrims”, som efter min opfattelse sagtens kunne være skrevet til
eller af de inspirationskilder, der har præget CS Nielsen. Håndværket er både
personligt og autentisk. CS Nielsen er ingen copycat, men han har grundlæggende
styr på sproget – i både lyrisk og musikalsk forstand. Jeg kunne f.eks. sagtens
høre Cash synge ”Judges 19”- hvis han havde levet, forstås. CS Nielsens opvækst
på Samsø virker ikke videre logisk, selvom de tunge emner, han håndterer, ved
nærmere analyse måske dufter mere af Skandinavien end Tennessee.
Musik, der gør klogere
Det kan være fint at have Google klar, når du hører ”Pilgrims”,
hvis du er en halvstuderet røver som undertegnede. For der kan dukke referencer
op, som er gode at have på plads. Men det er umagen værd, for referencerne
giver mening til teksten og fuldender sangene. Endelig bliver man en lille
smule klogere, og den slags er aldrig at foragte.
Pladen er fint produceret med få og enkle virkemidler. Et
lille, velspillende hold giver sangene et rum at folde sig ud i, og det er
særlig vellykket på afslutningen, ”Rebel song”, hvorfra overskriften til denne artikel
også er stjålet. Sangen om at bevæge sig fra barn til voksen og fra vinter til
forår er så fint indrammet med harmonika, omnichord og akustisk guitar. En
usigelig smuk afslutning på 11 sange, der er som en god bog med nye indsigter.
Eneste malurt i bægeret: Der er noget ved optagelsen af CS
Nielsens stemme, der irriterer mig. Det lyder nærmest som om, at lyden har
været for komprimeret, eller også har mikrofonen ikke været god nok. Det kan
også være et tilvalg i produktionen for at gøre udtrykket mere raspet og mindre
poleret, men for mig lyder det som om, der er noget galt. Jeg har tjekket min
Spotify-forbindelse og sammenlignet med andre plader på streamingtjenesten – og
jeg sukker efter at høre CS Nielsen i en eller anden guld-mikrofon og optaget analogt
på en god båndmaskine. Lidt mere fløde og varme ville klæde ham – synes jeg.
Kommentarer
Send en kommentar