Keminova Cowboys: Kollektiv musik i en distanceret tid
Keminova Cowboys er tilbage med Cirkus Danmark. Det er rette plade til rette tid.
Musikken kommer af og til som en lindrende salve på betændte
tider. Efter terroranslaget mod New York i 2001 havde jeg i måneder hovedet
nede i bilradioen, hver gang radioavisens indledningstoner lød. Hvad var der nu
sket? Hvem havde bombet hvem? Hvor mange var døde? Omkring syv uger efter
angrebet udsendte Bo Kaspers Orkester albummet Kaos, der på mærkværdig vis
næsten virkede som skrevet og indspillet til den stigende
magtesløshed, kollektive angst og et verdensbillede på hovedet. Endnu en dag på
kontoret fik en perverteret afslutning for næsten 3000 mennesker. Selvom
albummet meget naturligt var færdigindspillet, før flyene fløj ind i World
Trade Center og Pentagon, virkede det som skrevet med baggrund i de kollektive
følelser, meningsløsheden skabte. Musikken kom mig til undsætning. Det var tid
at tage ”ett ögonblick i sänder” og ”kasta något tungt”, her hvor alt stedvis føltes
som ”Ett fullkomligt kaos”. Den skandinaviske tone med anstrøg af samba og jazz
i tweed og dobbeltmanchetter virkede både beroligende og lindrende i en kaotisk
tid. Vi levede trods alt stadig i ”ett vackert land”.
Jeg kom til at tænke på den musikoplevelse, da jeg satte det
nye album fra Keminova Cowboys ”Cirkus Danmark” på spillen i påskedagene 2020. Vi
er midt i Corona-krisen, hvor jeg må jage hjemmegående, rastløse og sukkerhungrende børn væk fra PS4’eren,
så jeg kan få adgang til grammofon og musikalter. Vi skal holde afstand til
hinanden ude i samfundet, og hvornår jeg kan få min næste liveoplevelse, der
ikke er streamet på Facebook, er et åbent spørgsmål. Jeg savner næsten gutten med
den skvulpende fadøl, der har mere travlt med at snakke med sidemanden end
lytte til musikken. Næsten. Jeg savner venner, kammerater, familie og bekendte. En kop latte i solen. Hvordan livet i Danmark ser ud om et halvt år er også et åbent spørgsmål.
Med russerkor og sirene
Det er en lækker udgivelse. Gatefoldsleeve, tykt innersleeve
med tekster og en fed presning med afslebne, bløde kanter. Det er faktisk længe
siden, jeg har stået med så gennemført lækker en vinyludgivelse. Flot coverart,
der med sine blege farver passer fortrinligt til hele projektets em af 1970’erne og 1980’erne. Billederne
er sågar gengivet som uskarpe Polaroid-billeder.
Cirkus Danmark åbnes med russerkor og varslingssirene,
hvilket sender tankerne tilbage til min skoletid i 1980’erne, hvor de testede
de skide sirener hver eneste onsdag klokken 12, mens vi frygtede russerne i
øst. Vi så infovideo på den tonstunge videomaskine, vores lærer skubbede op i
klasselokalet. En video om, hvordan et atomangreb ser ud. Der var intet tilbage.
Vi kunne se, hvordan bygninger blæste omkuld og store træer brændte ned som
tændstikker. Et regulært massetraume. ”Vi voksne kan også være bange” – jo tak.
Tusind tak. Samtidig kunne vi se på de bagerste sider af telefonbogen, at vi
skulle lægge os under spisebordet, hvis sirenen lød. Og vente på nyt fra Danmarks
Radio.
Nu skal vi vente på Søren, Mette og Kåre.
Albummet blev udsendt lige omkring Mette Frederiksens
historiske nedlukning af Danmark, men det er indspillet helt tilbage i april i
fjor. Så da Michelle Birkballe, Sonja Hald, Hverdagens Helte og Ulvetimen indspillede
med Rasmus Johansen (aka Telestjernen) i dennes cirkusfabrik i Fly, var der
ingen af aktørerne, der havde hørt om flagermus, Wuhan eller lukkede
frisørsaloner. Alligevel synes albummet, der med Jonas Dahls ord fra hyldesten
til Ida From ”ikke er nogen ond parodi eller spildt poesi – blot lidt sund
nostalgi og en smule anarki”, skabt til det underlige vakuum, vi befinder os i
lige nu. Den Store Pause.
Dengang og nu
Det er tre år siden, Keminova Cowboys dukkede op ud af
intetheden med albummet Prinsessen af Jylland. Jeg var så heldig at være med i
øvelokalet dengang, da de øvede til debutkoncerten på Voxhall i Aarhus, hvilket
der tidligere er skrevet om på denne blog. Tanken bag det umage, musikalske
kollektiv af bands og solister mindede mig om Traveling Wilburys, selvom ingen
af de yngre Keminova-kobojdere vist kendte til det projekt dengang. Ideen er både kunstnerisk og
økonomisk indlysende god: En håndfuld bands og solister laver et særligt
pladeprojekt sammen, så de deltagende kunstneres følgere og fanskare kan smitte
af på de andre. Samtidig kan kunstnerne inspirere hinanden. Udfordringen kommer
så, når projektet vil optræde live. Det er svært at finde økonomien til at
aflønne så mange musikere på scenen på én gang, så en turné til landets
musiksteder er tæt på umulig, hvis der skal hives en acceptabel hyre hjem.
Nu er de tilbage. Der er sket lidt udskiftninger siden 2017:
Laura Mo er erstattet af Michelle Birkballe som projektets feminine islæt.
Søren Zahle er trådt ud af Hverdagens Helte i dette projekt. Det er naturligvis
helt i kollektivets ånd, at nogle vil gå ud, og andre kommer ind. Det er hele styrken,
for Keminova Cowboys skal ikke ses som et band; det er et kollektiv.
Stærke og svage sange
Hvis jeg sammenligner Cirkus Danmark med Prinsessen af
Jylland, bliver det i sidstnævntes favør. Den nye udgivelse mangler både Laura
Mos muntre vid, Søren Zahles evner ved pulten og mere gennemarbejdede sange. Nuvel,
jeg er godt underholdt, når Telestjernen synger om at drikke rødvin, whisky og
rom med Madsen, Lilholt og Olsen, hvorefter Hausgaard dukker op som en
frelsende engel med et d, eb(es) og bb. Jonas Dahls hyldest til Ida From og
Torsten Stistrup Cubels Revolution er bestemt heller ikke uefne. Kristian
Kjærulf Ravns afsluttende Skidt på hvidt er decideret fremragende. Her er
f.eks. ubevidste Coronareferencer:
”Du er savsmuld i manegen/ Du er min hest foran kortegen
/ du er et tandhjul i maskinen, du er løsningen, vaccinen/ på de rigestes
problemer/ du er samfunds-vitaminer / har et hjerte fyldt af sorger/ mens vi
langsomt kører dig over/ der er intet du kan gøre/ du må bare lade dig smørre”
Det er svært ikke at tænke på flokimmunitet, nyttige idioter
og individets rettigheder og pligter i Coronaepidemien, når jeg lytter til den
tekst.
Der er gode sange på Cirkus Danmark, men der er også
enkelte, der – retfærdigt eller uretfærdigt – virker, som om de er skrevet i al
hast uden den store inspiration. Michelle Birkballes bluesrock virker ikke så
inkorporeret i helheden – der er noget at arbejde med til næste gang. Hamborg kunne
næsten have været indspillet i en helt anden sammenhæng og blot placeret på
pladen til sidst. Men det er sikkert heller ikke nemt at træde ind som ny bidragyder
i et tre år gammelt fællesskab. Det går lidt bedre med den banale kærlighedsode til guitaren Taylor, der mest af alt lyder som et godt omkvæd, der skulle skrives om til en sang i al
hast. Der er tilført lidt April Stevens og Barry White-agtige pornostøn. Rigtig
sjovt eller godt bliver det ikke, men de komiske støn får dog sangen til at passe bedre ind
i helheden. Det samme gør koret og slideguitaren. Man ender med at holde af
den, selvom teen er en anelse tynd.
Men summa summarum: Cirkus Danmark er rette plade til rette
tid. Lige nu, hvor vi skal til at finde fodfæste i en ny virkelighed, er det
godt at blive mindet om 1970’ernes måde at lave musik og være sammen på. Dengang,
hvor man kunne mærke, at musikerne havde hygget sig i studiet. Man kan godt lave
et konceptalbum, selvom flere af sangene falder helt udenfor konceptet. Der var
jo for pokker også ”When I’m sixtyfour” på Sgt. Pepper. Der skal være plads til
nogle vildskud, lidt sund nostalgi og en smule anarki.
Vi skal da hygge os, ikke?
Det er jo bare noget, vi leger.
Keminova Cowboys: Cirkus Danmark
EVR05 - fås på vinyl og cd på bl.a. imusic.dk
Kan sniglyttes på alle gangbare streamingtjenester
Kommentarer
Send en kommentar